
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
.
Segala puji bagi Allah SWT kerana telah
menganugerahkan kita segala macam nikmat, salah satunya dengan kurniaan
menurunkan hujan melalui gumpulan awan. Allah SWT berfirman:
أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ ﴿٦٨﴾ أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ﴿٦٩
“Maka terangkanlah kepadaku tentang air yang kamu minum. Kamukah yang menurunkannya atau Kamikah yang menurunkannya?” (QS. Al Waqi’ah [56]: 68-69)
.
Begitu juga firman Allah Ta’ala:وَأَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا ﴿١٤
“Dan Kami turunkan dari awan air yang mencurah-curah.” (QS. An-Naba ‘[78]: 14)
.
Allah SWT juga berfirman:
أَلَمْ تَرَ
أَنَّ اللَّـهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ
يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ
وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ
مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ ۖ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ
يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ ﴿٤٣
“Maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celah-celahnya.” (QS. An Nur [24]: 43) iaitu dari celah-celah awan. (Majmu ‘Fatawa Ibnu Taimiyyah, 24/262, Maktabah Syamilah)
.
Merupakan tanda kekuasaan Allah SWT,
berdikari-Nya dalam menguasai dan mengatur alam semesta, Allah SWT
menurunkan hujan pada tanah yang tandus yang tidak tumbuh tanaman
sehingga pada tanah tersebut tumbuhlah tanaman yang indah untuk
dipandang. Allah SWT telah mengatakan yang demikian dalam firman-Nya:
وَمِنْ
آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا
الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ ۚ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي
الْمَوْتَىٰ ۚ إِنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴿٣٩
“Dan
di antara tanda-tanda-Nya (ialah) bahawa kau lihat bumi kering dan
gersang, maka apabila Kami turunkan air di atasnya, nescaya ia bergerak
dan subur. Sesungguhnya Tuhan Yang menghidupkannya, Pastilah dapat
menghidupkan yang mati. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa atas segala
sesuatu.” (QS. Fushshilat [41]: 39)
.
Itulah hujan, yang Allah SWT turunkan
untuk menghidupkan tanah yang mati. Sebagaimana dapat dilihat pada
kawasan yang kering kontang dan jarang sekali dijumpai air seperti di
gurun, tatkala hujan turun, datanglah keberkatan dengan mekarnya kembali
berbagai tanaman, tumbuhan kembali hidup setelah sebelumnya kering
tanpa daun. Sungguh ini adalah suatu kenikmatan yang amat besar.
.
Sebagai tanda syukur kepada Allah SWT
atas nikmat hujan yang telah diberikan ini, sebaiknya kita mengambil
ikhtibar daripada musim hujan ini.
.
.
Adab Ketika Hujan
.
Waktu Terkabulnya Doa
.
Ibnu Qudamah dalam Al Mughni, 4/342 mengatakan, “Dianjurkan untuk berdoa ketika turunnya hujan.”
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,اُطْلُبُوا اسْتِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ ثَلَاثٍ : عِنْدَ الْتِقَاءِ الْجُيُوشِ ، وَإِقَامَةِ الصَّلَاةِ ، وَنُزُولِ الْغَيْثِ
“Carilah
doa yang mustajab pada tiga keadaan: [1] Bertemunya dua pasukan, [2]
Menjelang solat dilaksanakan, dan [3] Sewaktu hujan turun.”
(Dikeluarkan oleh Imam Syafie dalam Al Umm dan Al Baihaqi dalam Al Ma
‘rifah dari Makhul secara mursal. Disahihkan oleh Syaikh Al Albani,
lihat hadis no. 1026 pada Shohihul Jami’)
.
Begitu juga terdapat hadits dari Sahl bin Saad, beliau berkata bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
ثِنْتَانِ لا تُرَدَّانِ، أَوْ قَالَ: مَا
تُرَدَّانِ، الدُّعَاءُ عِنْدَ النِّدَاءِ، وَعِنْدَ الْبَأْسِ، حِينَ
يَلْتَحِمَ بَعْضُهُ بَعْضًا وَفِي رِوَايَة : ” وَتَحْتَ المَطَر ”
“Dua orang yang tidak ditolak doanya adalah: [1] ketika azan dan [2] ketika rapatnya barisan pada waktu perang.” Dalam riwayat lain disebutkan, “Dan ketika hujan turun.” (HR. Abu Daud dan Ad Darimi, namun ad Darimi tidak menyebut, “Dan ketika hujan turun.” Dikatakan sahih oleh Syaikh Al Albani. Misykatul Mashobih)
.
.
Mensyukuri Nikmat Turunnya Hujan
.
Apabila Allah SWT memberi nikmat dengan diturunkannya hujan, dianjurkan bagi seorang muslim untuk membaca doa berikut;
.
.
Itulah yang Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam ucapkan ketika melihat hujan turun. Hal ini berdasarkan hadis
dari Ummul Mukminin, Aisyah radhiyallahu ‘anha, Rasulullah shallallahu’
alaihi wa sallam tatkala melihat hujan turun, Baginda shallallahu
‘alaihi wa sallam mengucapkan ‘Allahumma shoyyiban nafi’an’. (HR. Bukhari, Ahmad, dan An Nasai).
.
Yang dimaksud ‘shoyyiban’ adalah hujan. (Al Jami ‘Liahkamish Sholah, 3/113, Maktabah Syamilah dan Zaadul Ma’ad, I/439, Maktabah Syamilah)
.
.
Mengambil Berkah dari Air Hujan
.
Anas radhiyallahu ‘anhu berkata, “Kami
bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah kehujanan. Lalu
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menyingkap bajunya hingga
disirami hujan. Kemudian kami mengatakan, “Ya Rasulullah, mengapa engkau melakukan demikian?”
Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لأَنَّهُ حَدِيثُ عَهْدٍ بِرَبِّهِ تَعَالَى
“Kerana dia baru sahaja Allah ciptakan.” (HR. Muslim no. 2120)
.
An Nawawi dalam Syarh Muslim, 6/195,
makna hadis ini adalah bahawasanya hujan itu rahmat iaitu rahmat yang
baru saja diciptakan oleh Allah SWT, maka Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam bertabaruk (mengambil berkat) dari hujan tersebut. Kemudian An
Nawawi mengatakan, “Dalam hadis ini
terdapat dalil bagi ulama syafi’iyyah tentang dianjurkannya menyingkap
sebahagian badan (selain aurat) pada awal turunnya hujan, agar disirami
air hujan tersebut. Dan mereka juga berdalil bahawa seseorang yang tidak
memiliki keutamaan, apabila melihat orang yang lebih mulia melakukan
sesuatu yang dia tidak ketahui, hendaknya dia menanyakan untuk diajar
lalu dia mengamalkannya dan mengajarkannya pada yang lain.” (Syarh Nawawi ‘ala Muslim, 6/195 , Maktabah Syamilah)
.
.
Dianjurkan Berwudhu dari Air Hujan
.
Dianjurkan untuk berwudhu dari air hujan apabila airnya mengalir deras. (Al Mughni, 4/343, Maktabah Syamilah).
Dari Yazid bin Al Hadi, “Apabila air yang deras mengalir, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan,اُخْرُجُوا بِنَا إلَى هَذَا الَّذِي جَعَلَهُ اللَّهُ طَهُورًا ، فَنَتَطَهَّرَمِنْهُ وَنَحْمَدَ اللّهَ عَلَيْهِ
“Keluarlah kamu bersama kami menuju air ini yang telah dijadikan oleh Allah sebagai alat untuk bersuci.” Kemudian kami bersuci dengan air tersebut dan memuji Allah atas nikmat ini.” (Zaadul Ma’ad, I/439, Maktabah Syamilah)
.
Namun, hadis di atas munqothi (terputus
sanadnya) sebagaimana dikatakan oleh Al-Baihaqi (Irwa’ul Gholil). Hadits
yang serupa adalah,
كَانَ يَقُوْلُ إِذَا سَالَ الوَادِي ” أُخْرُجُوْا بِنَا إِلَى هَذَا الَّذِي جَعَلَهُ اللهُ طَهُوْرًا فَنَتَطَهَّرُ بِهِ ”
“Apabila air mengalir di lembah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan, “Keluarlah kamu bersama kami menuju air ini yang telah dijadikan oleh Allah sebagai alat untuk bersuci.” Kemudian kami bersuci dengannya.” (HR. Muslim, Abu Daud, Al Baihaqi, dan Ahmad. Irwa’ul Gholil)
.
.
Doa Setelah Turunnya Hujan
.
.
Dari Zaid bin Khalid Al Juhani, Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam melakukan Solat Subuh bersama kami di
Hudaibiyah setelah hujan turun pada malam harinya. Sewaktu hendak pergi,
Baginda menghadap jemaah solat, lalu mengatakan, “Apakah kamu tahu apa yang dikatakan Tuhan kamu?” Kemudian mereka mengatakan, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui.”
.
Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,« أَصْبَحَ مِنْ عِبَادِى مُؤْمِنٌ بِى وَكَافِرٌ فَأَمَّا مَنْ قَالَ مُطِرْنَا بِفَضْلِ اللَّهِ وَرَحْمَتِهِ. فَذَلِكَ مُؤْمِنٌ بِى وَكَافِرٌ بِالْكَوْكَبِ وَأَمَّا مَنْ قَالَ مُطِرْنَا بِنَوْءِ كَذَا وَكَذَا. فَذَلِكَ كَافِرٌ بِى مُؤْمِنٌ بِالْكَوْكَبِ »
“Pada pagi hari, di antara hambaKu ada yang beriman kepadaKu dan ada yang kafir. Siapa yang mengatakan ‘Muthirna bi fadhlillahi wa rohmatih’ (Kita
diberi hujan kerana kurnia dan rahmat Allah), maka dialah yang beriman
kepadaku dan kufur terhadap bintang-bintang. Sedangkan yang mengatakan ‘Muthirna binnau kadza wa kadza’ (Kami diberi hujan kerana sebab bintang ini dan ini), maka dialah yang kufur kepadaku dan beriman pada bintang-bintang.” (HR. Muslim no. 240)
.
Dari hadis ini terdapat dalil untuk mengucapkan ‘Muthirna bi fadhlillahi wa rohmatih’ setelah turun hujan sebagai tanda syukur atas nikmat hujan yang diberikan.
.
Syaikh Muhammad bin Sholih Al Utsaimin rahimahullah mengatakan, “Tidak
boleh bagi seseorang menyandarkan turunnya hujan kerana sebab
bintang-bintang. Hal ini boleh termasuk kufur akbar yang menyebabkan
seseorang keluar dari Islam, jika meyakini bahawa bintang tersebut
adalah yang menciptakan hujan. Namun kalau menganggap bintang tersebut
hanya sebagai sebab, maka seperti ini termasuk kufur ashgor (kufur yang
tidak menyebabkan seseorang keluar dari Islam). Ingatlah bahawa bintang
tidak memberikan pengaruh terjadinya hujan. Bintang hanya sekadar waktu
semata-mata.” (Kutub wa Rosa’il Lil ‘Utsaimin, 170/20, Maktabah Syamilah)
.
.
Tatkala Turunnya Hujan Lebat
.
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suatu
saat pernah meminta diturunkan hujan. Kemudian apabila hujan turun
begitu lebatnya, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berdoa,
اللَّهُمّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا
اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ
الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ
“Ya
Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merosakkan kami.
Ya Allah, turukanlah hujan ke dataran tinggi, gunung-ganang, bukit-bukau, tasik lembah dan tempat tumbuhnya pokok-pokok.” (HR. Bukhari no. 1013 dan 1014).
.
Oleh kerana itu, ketika turun hujan lebat sehingga ditakutkan membahayakan manusia, dianjurkan untuk berdoa;
.
.
.
Janganlah Mencela Hujan
.
Sungguh sangat disayangkan sekali, setiap
orang sudah mengetahui bahawa hujan merupakan kenikmatan dari Allah
SWT. Namun, ketika hujan dirasa mengganggu aktiviti, timbullah kata-kata
celaan dari seorang muslim seperti ‘Aduh!! hujan lagi, hujan lagi ‘.
.
Sungguh, kata-kata seperti ini tidak ada
manfaatnya sama sekali dan tentu saja akan masuk dalam catatan amal yang
buruk kerana Allah berfirman:
مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ﴿١٨﴾
“Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang selalu hadir.” (QS. Qaaf [50]: 18)
.
Bahkan kata-kata seperti ini boleh
termasuk kesyirikan sebagaimana seseorang mencela makhluk yang tidak
dapat berbuat apa-apa seperti masa (waktu). Hal ini dapat dilihat pada
sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Allah Ta’ala berfirman, ‘Manusia
menyakiti Aku; dia mencaci maki masa (waktu), padahal Aku adalah
pemilik dan pengatur masa, Aku-lah yang menetapkan malam dan siang
menjadi silih berganti.’“ (HR. Bukhari dan Muslim). .
.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda, “Janganlah kamu mencaci maki angin.” (HR. Tirmidzi, beliau mengatakan hasan shohih)
.
Dari dalil di atas terlihat bahawa
mencaci maki masa (waktu), angin dan makhluk lain yang tidak dapat
berbuat apa-apa, termasuk juga hujan adalah dilarang. Larangan ini boleh
termasuk syirik akbar (syirik yang mengeluarkan seseorang dari Islam)
jika diyakini makhluk tersebut sebagai pelaku dari sesuatu yang buruk
yang terjadi. Meyakini demikian bererti meyakini bahawa makhluk tersebut
yang menjadikan baik dan buruk dan ini sama sahaja dengan menyatakan
ada pencipta selain Allah SWT. Namun, jika diyakini yang mentakdirkan
adalah Allah SWT sedangkan makhluk-makhluk tersebut bukan pelaku dan
hanya sebagai sebab saja, maka seperti ini hukumnya haram, tidak sampai
tahap syirik. Dan apabila yang dimaksudkan cuma sekadar pemberitaan,
seperti mengatakan, “Hari ini hujan lebat, sehingga kita tidak boleh berangkat ke masjid untuk solat”, tanpa ada tujuan mencela sama sekali maka seperti ini tidaklah mengapa. (Mutiara Faedah Kitab Tauhid, 227-231)
.
Semoga Allah SWT menjaga dan melindungi
kita dari sikap banyak mengeluh dan mencela. Mudah-mudahan kita sentiasa
banyak bersyukur kepada-Nya atas kurniaan nikmat hujan ini dan memberi
keinsafan serta kesempatan menggali ilmu yang bermanfaat darinya.
.
.
والله أعلم بالصوابWallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)
.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar